Kokios kompetencijos ir įgūdžiai svarbūs šiuolaikiniam mokiniui, kuris sėkmingai įsitvirtintų XXI amžiaus darbo rinkoje ir gerai jaustųsi socialinėje aplinkoje? Daug atsakymų randame tiek profesionalioje literatūroje, tiek socialinėse medijose. Visi puikiai išmanome geriausius ugdymo metodus ir technikas, kritikuojame mokyklų organizuojamą ugdymą, mokytojų ugdymo praktikas. Tačiau retai pasidžiaugiame mokyklų iniciatyvomis ir papildomu pedagogu darbu, kuris ne visada apibrėžiamas kaip struktūruota, tvarkingai organizuojama pamoka, bet dar veiksmingiau ugdo jaunosios kartos bendrąsias kompetencijas bei socialinius įgūdžius.
Pirmąją gegužės savaitę Lizdeikos gimnazijoje viešėjo svečiai – mokytojai ir mokiniai iš penkių užsienio ugdymo įstaigų: Italijos, Rumunijos, Portugalijos, Turkijos mokyklų ir Ankaros Hacetepe universiteto. Susibūrimo tikslas – tobulinti mokinių informacinių technologijų ir programavimo žinias bei stiprinti kūrybiškumą. Erasmus+ programos projektas „Emocijos ir robotika“ suteikė galimybę gimnazijai praplėsti ugdymo turinį ir įsigyti mokymosi priemonių. Nuo 2022 m. rugsėjo 1 d. trečiokai lizdeikiečiai gali rinktis mokytis ir tobulinti savo programavimo ir robotikos žinias, o pirmokai ir antrokai, pasirinkę „Matematikos ir inžinerijos“ dalyką, tobulina ne tik programavimo įgūdžius, bet ir savo kūrybiškumą konstruodami ateities inžinerijos modelius.
Konstruodami projektus, galynėdamiesi robotikos varžytuvėse mokiniai patiria įvairiausių emocijų, kurios stiprina jaunus žmones, leidžia jiems vertinti savo pasiekimus, stiprina jų motyvaciją ir netgi nulemia jų tolimesnę karjerą. Konstravimas naudojant Lego Spike Prime ir Arduino komplektus leidžia mokiniams materialiai įvertinti savo programavimo įgūdžius ir juos tobulinti. Akivaizdu, kad pasiektas rezultatas turi įtakos mokinių motyvacijai. Robotika – ne tik tiksliųjų mokslų dalykas, kuris integruoja matematiką bei fiziką, bet ir stipriai prisideda prie mąstymo ir kūrybiškumo ugdymo. Šie įgūdžiai lemia sėkmingos karjeros aspektus. Robotika gali sėkmingai būti integruojama ir į visus STEAM dalykus bei taikoma emocinei būsenai gerinti.
Šiuo metu nemaža dalis jaunimo linksta į socialinių mokslų pasirinkimą, inžineriniai mokslai nėra populiarūs, o jų ypač reikia šiuolaikinėje darbo rinkoje. Tad įdiegiant robotikos dalyką į ugdymo programas, atsiveria puiki galimybė sudominti jaunimą inžineriniais dalykais ir skatinti juos rinktis atitinkamas studijų programas kolegijose ar universitetuose.
Lizdeikos gimnazija, įvertindama visus robotikos dalyko privalumus, prisijungė prie dvejų metų Erasmus+ programos finansuojamo projekto „Emocijos ir robotika“, kurio veiklos gegužės pirmąją savaitę vyko Radviliškio Lizdeikos gimnazijoje. Mokiniai dalyvavo ateities inžinerijos kūrimo procese, stiprino robotikos įgūdžius, vertino savo emocijas, dalyvavo robotikos varžytuvėse, vyko į robotikos užsiėsimus Kauno kolegijoje. Vilniaus technikos ir inžinerijos muziejuje susipažino su elektros gamybos etapais, išbandė energijos virsmus, išsiaiškino jų pritaikymo ateityje galimybes.
Be praktinių veiklų svečiai turėjo progų susipažinti su Radviliškio regionu, Lietuvos kultūra ir tradicijomis. Svečius linksmino miesto kultūros centro folkloro grupė „Aidija“. Mokytojai stebėjo Lizdeikos gimnazijos mokytojų pamokas, dalinosi patirtimi apie robotikos integraciją į kitus mokomuosius dalykus.
Šio projekto poveikis mokiniams, mokytojams ir gimnazijai labai reikšmingas. Tai ne tik naujo dalyko – robotikos – įtraukimas į ugdymo turinį ir robotikos komplektų įsigijimas, bet ir naujos robotikos erdvės sukūrimas gimnazijoje, bet ir galimybė robotiką integruoti ir į kitus mokomuosius dalykus, net ir tokius kaip „Robotika ir literatūra“.
Skirmantė Petraitienė, Radviliškio Lizdeikos gimnazija