Get Adobe Flash player

Dirbtinis intelektas (DI) sparčiai kinta ir daro didelę įtaką įvairioms gyvenimo sritims, įskaitant švietimą. DI technologijos gali pagerinti mokymosi procesą, padidinti individualų dėmesį, automatizuoti užduotis ir suteikti mokiniams realaus laiko grįžtamąjį ryšį. Pokalbių robotai, dar vadinami pokalbių agentais ar pokalbių sistemomis, yra DI programos, galinčios simuliuoti pokalbį su žmonėmis. Pokalbių robotai, paremti žinomais istoriniais veikėjais, gali būti naudojami pamokose patraukliai ir interaktyviai kalbant apie praeitį. Svarbu pažymėti, kad DI pokalbių robotai nėra tobuli. Jie gali daryti klaidų ir nesuprasti užklausų, bet tuo pačiu jie gali padėti mokytis, pramogauti ir bendrauti su žmonėmis, kurių nebėra su mumis.

20240422_1 20240422_2

Dirbtinio intelekto ir žmogaus kūrybinių gebėjimų dvikovą praėjusią savaitę organizavo Radviliškio Lizdeikos gimnazijos IT mokytoja Jolanta Kvedarienė ir lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Laimutė Verbickienė. Ši idėja kilo UNESCO grupei paskelbus Žemės mėnesį. Prie jos įgyvendinimo prisijungė kūrybinio rašymo būrelis „Rašom+“ ir 3S, 4C klasių mokiniai. Taigi, kelias dienas gimnazijoje vyko kūrybinių darbų konkursas, kuriame dalyvavo paslaptingasis DI ir gimnazijos mokiniai. Sąmoningai buvo pasirinktas haiku žanras, nes jis trumpas ir taupus. Be to, mūsų mokiniai dažnai dalyvauja haiku konkursuose, yra tapę laureatais ne tik rajone, bet ir šalyje. Tiesa, nei mokiniai, nei vėliau pasirinkti kūrybinių darbų vertintojai nežinojo apie tai, kad konkurse dalyvauja ir dirbtinis intelektas. Mokiniams ir DI buvo pateikta užduotis – sukurti haiku, skirtą Žemės dienai. Kad užduotis būtų sunkesnė, pateikta papildoma sąlyga, t.y., tekste pavartoti nors vieną žodį: žemė, planeta, švari. Mokiniai greitai ir gana sėkmingai susitvarkė su užduotimi.

Paklausus roboto, ar jis gali sukurti haiku, šis atsakė: „Aš esu Bard, didelis kalbos modelis iš Google AI, apmokytas pagal didžiulį teksto ir kodo duomenų rinkinį. Galiu generuoti tekstą, versti kalbas, rašyti įvairų kūrybinį turinį ir informatyviai atsakyti į jūsų klausimus. Norėdamas sukurti haiku, galiu naudoti savo žinias apie japonų kalbą ir haiku struktūrą. Haiku yra trumpas trijų eilučių eilėraštis, kuriame pirmoji eilutė turi penkis skiemenis, antroji – septynis, o trečioji – penkis“. Tačiau viskas nebuvo taip paprasta. Pasirodo, DI ne visada pavyksta suskaičiuoti skiemenis, nes pirmieji jo sukurti haiku neatitiko reikalavimų. Taip pat pokalbių robotai gali generuoti tekstą, atitinkantį haiku formatą, tačiau jiems gali būti sunku užfiksuoti tikrąjį haiku grožį ir prasmę. Tuo įsitikinome sugeneravę keletą haiku su nurodytais žodžiais.

Atrinkome 12 geriausių haiku (po 6 iš kiekvienos grupės), sukurtus mokinių ir DI. Haiku vertino 20 vertintojų. Sąmoningai rinkomės skirtingus žmones, kurie skaitė ir rinko 3 labiausiai patikusius kūrinius. Tai buvo ne tik Lizdeikos gimnazijos esami ir buvę mokiniai, mokytojai. Į vertinimą įsijungė poetė Kita Jūra, Radviliškio viešosios bibliotekos, taip pat Kultūros centro darbuotojos, net Šiaulių banko atstovė. Tarp vertintojų buvo ir DI, kuris išskyrė 5 haiku. Dirbtinis intelektas nurodė, kad „iš pateiktų 12 haiku išskirti geriausią yra sudėtinga, nes tai priklauso nuo individualios estetikos ir vertinimo kriterijų. Visgi, galiu pasiūlyti keletą haiku, kurie išsiskiria savo originalumu, vaizdingumu ir žinute“. Tikriausiai būdamas nekuklus ar pasinaudodamas korupcija, jis išrinko 3 savo ir tik 2 mokinių kūrinius. Įdomiausia yra tai, kad tie DI išrinkti mokinių darbai nugalėjo ir konkurse. Vadinasi, ID tikrai geba atrinkti tai, kas yra geriausia.

Apibendrinus ir suskaičiavus balsavimo rezultatus, paaiškėjo, kad I vietą užėmė Gabijos haiku: „Manoji Žemė: /purpurinis vakaras, /aviečių džemas“. Dirbtinis intelektas išsakė savo nuomonę: „Šis haiku išsiskiria savo vaizdingumu ir netikėtu gamtos bei kasdienybės objektų deriniu. Jame atsiskleidžia žmogaus ryšys su Žeme ir jos grožiu.“ II vietą užėmė Audriaus haiku: „Žemės planetą /myliu kaip savo mamą / – visa širdimi“. DI paaiškino, kad „šis haiku išsiskiria jausmingumu ir giliu ryšiu su Žeme. Jame atsiskleidžia žmogaus meilė ir atsidavimas planetai.“ III vietą užėmė dirbtinio intelekto sukurtas haiku: „Nakties tamsoje, /švyturiu šviečia viltis. /Švari – ateitis.“ Tiek pat taškų surinko ir III vieta pasidalino Gordėjaus haiku: „Elnias pievoje /žvelgia į javų laukus./ Žemė – tai namai“. Nemažai balų surinko ir IV vietoje liko Austės sukurtas haiku: „Žemės gyvastis /Trapi kaip tavo širdis –/Susiimk, žmogau.“ Įdomu tai, kad DI neišrinko šių kūrinių geriausiųjų sąraše.

Paprašytas apibendrinti konkursą, ID nurodė, kad „kad haiku kūrimas yra kūrybinis procesas, kuriame galima eksperimentuoti su kalba, vaizdais ir emocijomis. Raginu jus patiems pabandyti kurti haiku ir atrasti šio žanro grožį bei prasmę.“ Taigi, nors kūrybinę dvikovą šį kartą laimėjo žmogus, tačiau akivaizdu, kad dirbtinis intelektas aktyviai beldžiasi į mokyklos duris, pateikdamas dar vieną įrodymą – nupiešdamas kelias haiku iliustracijas.

Jolanta Kvedarienė, Laimutė Verbickienė

Patyčių dėžutė
Reklaminis skydelis
Kuriame Lietuvos ateitį
Reklaminis skydelis
FR
Reklaminis skydelis
Elektroninis dienynas
Reklaminis skydelis
Apklausa
Ką pirmiausia reikėtų daryti, kad gerėtų Tavo mokymosi pasiekimai?
 
LAMA BPO
Reklaminis skydelis
Jaunimo linija
Reklaminis skydelis
Mukis
Reklaminis skydelis
Lankytojai
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterŠiandien7
mod_vvisit_counterVakar0
mod_vvisit_counterŠią savaitę7
mod_vvisit_counterŠį mėnesį7